Basisvaardigheden

Wij zien vaak dat leerlingen met een te laag lees- en rekenniveau de basisschool verlaten, waardoor ze in de onderbouw een blijvende achterstand opbouwen. Daarom bieden we ons basisvaardighedenprogramma aan. In workshops en oefensessies leren onze trainers leerlingen altijd werkende procedures aan voor belangrijke vaardigheden. We vinden individuele aandacht belangrijk, daarom werken we in kleine groepen (ong. 10 leerlingen) en houden we de prestaties van iedere leerling bij in ons leerlingvolgsysteem.

Vraag informatie aan!

Hoe zit ons programma in elkaar?

Fase 1

Ons doel

Sommige leerlingen hebben na de basisschool het streefniveau voor taal of rekenen niet bereikt. Ze hebben een achterstand, maar moeten toch in de eerste jaren van de middelbare school doorgroeien naar niveau 2F voor taal en rekenen. Wij werken deze achterstanden weg, zodat leerlingen de basis hebben om door te groeien.

De nul- en eindmeting

De nulmeting laat per onderwerp zien of leerlingen op het streefniveau zitten, waardoor we leerlingen individueel kunnen begeleiden. De meting aan het eind van het traject gebruiken we om de voortgang in kaart te brengen en advies te geven over vervolgstappen.

Twaalf workshops

In iedere workshop staat een nieuwe vaardigheid met een altijd werkend stappenplan centraal. De workshops zijn opgebouwd volgens het EDI-model. De trainer past dus het lestempo en de hoeveelheid oefenmateriaal aan op het niveau van de leerling. Tijdens de workshops werken we met wisbordjes: kleine whiteboardjes waarop leerlingen tijdens de les opdrachten kunnen uitwerken. De trainer houdt per leerling de leerprestaties bij. Dit kan doordat één trainer ongeveer 10 leerlingen begeleidt. Zo weten we aan het eind van de workshop welke leerlingen het lesdoel nog niet behaald hebben.

Huiswerkbegeleiding

Tijdens de huiswerkbegeleiding maken leerlingen het huiswerk dat tijdens de basisvaardighedenworkshops opgegeven wordt. Zo zorgen we dat leerlingen de aangeleerde stappenplannen automatiseren. De trainer kijkt de opdrachten direct na, zodat leerlingen snel feedback krijgen. Leerlingen die het lesdoel van de workshop nog niet behaald hadden, krijgen extra instructie.

Digitale geletterdheid

Binnen het masterplan basisvaardigheden kan een school ook inzetten op digitale geletterdheid. Wij bieden daarom twaalf workshops digitale geletterdheid aan. Tijdens de workshops doorlopen leerlingen één ontwerpcyclus: ze maken in groepjes één project waardoor ze leren informatie digitaal te zoeken, te beoordelen en te verwerken. Zo komen ze in aanraking met PowerPoint gratis videobewerkingssoftware en Canva.

Fase 2

Eindmeting

De eindmeting aan het einde van fase 1 vertelt ons welke leerlingen extra instructie nodig hebben en welke leerlingen al goed op weg zijn. Deze eindmeting vormt de basis voor fase 2.

Basisvaardigheden+

Leerlingen die in fase 1 op de eindmeting goed gescoord hebben, gaat verder naar basisvaardigheden+. Dit is een workshopreeks waarin leerlingen voortbouwen op de vaardigheden die ze geleerd hebben. Dit doen we door ze de vaardigheden in een project in te laten zetten. We werken tijdens de workshops thematisch, waardoor leerlingen de vaardigheden op een zinvol kunnen toepassen.

Huiswerkbegeleiding+

Leerlingen die nog niet goed scoorde op de eindmeting of leerlingen die buiten de basisvaardigheden vastlopen met het plannen en maken van huiswerk kunnen doorstromen naar de huiswerkbegeleiding+. Ze krijgen extra oefenmateriaal voor de basisvaardigheden. Daarnaast nemen we een zelfregulatietest af. Op basis van deze test stellen we met iedere leerling doelen op, om zo zelfregulerend leren te bevorderen. We werken daarom met onze zelfontworpen LeerSlimLeren werkbladen. Leerlingen krijgen in de werkbladen verschillende strategieën aangeleerd, die ze direct op hun huiswerk kunnen proberen. Om de zoveel tijd evalueren we om te kijken welke strategie voor een leerling het beste werkt.

Wie zijn onze basisvaardighedentrainers?

Onze basisvaardighedentrainers hebben allemaal een interne opleiding gevolgd in onze AthenaAcademy. Goed lesgeven leer je niet door één online module te kijken. Daarom volgt iedere basisvaardighedentrainer een intensief coachingsprogramma. Onze coaches helpen mee met de lesvoorbereiding van de eerste lessen en zijn regelmatig op trajecten voor lesobservatie. Iedere trainer krijgt namelijk altijd minimaal één lesobservatie van onze ervaren coaches. Na deze lesobservatie worden met de trainer doelen gesteld om de les nog beter te maken. Zo zorgen wij ervoor dat leerlingen de beste ondersteuning krijgen.

We proberen altijd vaste gezichten in te zetten op een basisvaardighedentraject. Doordat één trainer twaalf workshops en huiswerkbegeleidingssessies aan dezelfde kleine groep leerlingen geeft, leert hij de groep echt kennen. Zo weet een trainer na een aantal weken wie goede vorderingen maakt en welke leerlingen extra aandacht nodig hebben.

Vraag informatie aan!