Cursus leren leren voor uw leerlingen

Leren voor toetsen en een goede planning bijhouden, hoe pak je dat aan? Dat is een vraag waar veel leerlingen tegenaan lopen. Alles is nog nieuw en er komt veel op ze af: huiswerk inplannen, samenvattingen maken, veel lesstof onthouden, structuur aanbrengen, etc. Om leerlingen daar handvatten voor te geven, bieden wij een cursus leren leren aan. Bij u op school en afgestemd op uw wensen. We geven graag advies wat past bij het profiel van de school of leerlingen. Tijdens dit traject ontdekken uw leerlingen hoe zij snel, leuk, gemakkelijk en efficiënt kunnen leren.

Vraag informatie aan!

Voor meer zelfvertrouwen en betere studievaardigheden

Elke leerling verdient het om het beste uit zichzelf te halen. Maar soms zit het leerlingen daarbij in de weg dat ze moeite hebben om alle stof in zich op te nemen. Ze zijn onzeker, vinden het lastig om te plannen of hebben chaos in hun hoofd door de grote hoeveelheid verschillende taken.

Met onze cursus leren leren ontdekken uw leerlingen hoe zij de stof beter opnemen, het overzicht houden en een maximale leeropbrengst behalen. Dat heeft voor de leerlingen allerlei voordelen:

• Elke leerling beschikt over algemene studievaardigheden.
  • Leerlingen ervaren meer zelfvertrouwen.
  • Hun prestaties en schoolcijfers verbeteren.
  • Leerlingen ervaren meer rust in hun hoofd.
  • Ze houden meer vrije tijd over voor sport en vrienden.
  • Ze komen proactief met hun eigen planning.
  • Leerlingen worden zelfstandiger en hebben daardoor meer leerplezier.

Bovendien kunt u via een cursus leren leren achterstanden wegwerken. En dat zonder dat dit een grote tijdsinvestering van uw docenten vergt.

Wat houdt een cursus leren leren in?

De cursus leren leren is altijd afgestemd op het profiel van de leerlingen op uw school. U kent uw leerlingen immers het best. We kunnen dit traject aanbieden op het vmbo, de havo en het vwo. Uw leerlingen doen tijdens dit traject algemene studievaardigheden op en leren leerstrategieën aan. Ook leren zij plannen en structuur aanbrengen in hun werk en lesstof.

Zo gaan we aan de slag met:

• leren samenvatten;
  • de essentie uit de lesstof halen (o.a. door te arceren);
  • structuur aanbrengen in grote hoeveelheden informatie;
  • checklists maken;
  • slimme leerstrategieën voor toetsen;
  • werk en huiswerk plannen.

De trainingen zijn altijd interactief en daardoor leuk en uitdagend voor de leerlingen. Naast een PowerPoint, werken we bijvoorbeeld ook met video’s, flashcards, een eigen lesboek en rollenspellen. Ook brengen we het geleerde direct in de praktijk via opdrachten in de training en door leerlingen de stof te laten toepassen op hun huiswerk van school.

Vraag informatie aan!

Welke leren-leren-trajecten bieden we aan?

Voor de cursus leren leren hebben wij diverse trajecten die we vaker op scholen aanbieden. Daarnaast is er de mogelijkheid om een traject volledig op maat voor uw school te ontwikkelen. We kijken graag naar het profiel van uw leerlingen en kunnen meerdere van de volgende workshops combineren tot één passend traject op maat:

• Omgaan met faalangst
  • Feedback geven
  • Markeren en onderstrepen
  • Mindmappen
  • Planning en timemanagement
  • Presenteren
  • Samenvatten
  • Uitstelgedrag
  • Flashcards
  • Actief teksten lezen
  • Grammaticaregels toepassen
  • Stappenplan lastige toetsvragen

Speciale aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling

In onze trajecten is ook veel aandacht voor het sociaal-emotionele vlak. Veel van onze trajecten voor leren leren worden gegeven door psychologiestudenten. Altijd met veel energie en enthousiasme. Zij helpen leerlingen bijvoorbeeld omgaan met tegenslagen, meer zelfregulerend leren en hun motivatie en focus verbeteren. Daarmee is onze cursus leren leren niet alleen gericht op betere leerprestaties, maar vooral juist op het algemene welbevinden van de leerlingen.

Ook speciale motivatietrainingen zijn mogelijk. Hierbij ontdekken leerlingen wat hun struikelblokken zijn op het gebied van motivatie en focus. Zo leren ze om die struikelblokken te tackelen en met minder moeite gemotiveerder en extra gefocust aan hun schoolwerk te zitten.

Zoveel mogelijk vaste gezichten

Bij de cursus leren leren voor het voortgezet onderwijs werken we met kleine groepjes. Er is dan ook veel persoonlijke aandacht. Bovendien krijgt elk groepje een eigen docent, met wie zij in een aantal weken tijd werken aan hun studie- en leervaardigheden. Dit zorgt voor vertrouwen bij de leerlingen en helpt hen om gerichter stappen te zetten.

Onze docenten zijn jong, enthousiast en ervaren als docent. Zij volgen een relevante studie en zijn uitgebreid opgeleid door AthenaSchool. Ook krijgen ze voortdurend trainingen om hun kennis bij te spijkeren. U bent dus zeker van een ervaren docent met de juiste kennis, die tegelijkertijd qua leeftijd relatief dicht op de jongeren zit. Onze ervaring is dat dat meehelpt om leerlingen nog beter mee te krijgen.

Wat scholen aan ons waarderen?

• Meer motivatie en ontspanning bij leerlingen
  • Werken aan leervaardigheden, zelfvertrouwen en planningsstrategieën
  • Ruime ervaring: 165 partnerscholen, 55.000+ leerlingen geholpen
  • Door ons getrainde topdocenten met ervaring
  • Persoonlijk aanspreekpunt en korte lijnen
  • Vaak oud-leerlingen van uw school als docent
  • Flexibel inzetbaar: veel is bespreekbaar

Ook prettig is dat u de cursus leren leren voor het voortgezet onderwijs (deels of volledig) kunt financieren vanuit het Nationaal Programma Onderwijs.

Meer weten over een cursus leren leren?

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor een cursus leren leren bij u op school? Wij gaan er graag met u over in gesprek. Neem contact op via het formulier hieronder. Dan belt een van onze onderwijsadviseurs u binnenkort om er met u over in gesprek te gaan.